Īstenotājiem
Resursi pieaugušo izglītotājiem
Programma "Digitālo pakalpojumu izmantošana ikdienas dzīves situāciju risināšanā"
DigComp 2.2: Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvara jaunākā versija
2022. gada 22. martā Eiropas Komisijas Kopīgais pētniecības centrs (JRC) publicēja Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvara (DigComp 2.2) jaunāko versiju, kurā ietverti vairāk nekā 250 jauni zināšanu, prasmju un attieksmes piemēri! Šīs ietvara versijas mērķis ir palīdzēt Eiropas iedzīvotājiem veikt zināšanu, prasmju un attieksmes pašnovērtējumu, kā arī apzināt mācību un darba iespēju piedāvājumu. DigComp 2.2 ietvaram ir nozīmīga loma Eiropas digitālās desmitgades izvirzīto mērķu sasniegšanā attiecībā uz digitalizācijas veicināšanu Eiropas Savienībā. Līdz 2030. gadam būtu jāpanāk, ka vismaz 80% visu pieaugušo ir apguvuši digitālās pamatprasmes un ES IKT nozarē ir nodarbināti 20 miljoni speciālistu.
DigComp 2.2: Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvara jaunākā versija
Finanšu kompetences sistēma pieaugušajiem
Ieteikumi pieaugušo neformālās izglītības programmu izstrādei un licencēšanai
Ieteikumi pieaugušo neformālās izglītības programmu izstrādei un licencēšanai sastāv no ievada, pieaugušo neformālās izglītības programmas izstrādes posmiem, kas ietver pieaugušo neformālās izglītības programmas (PNIP) nepieciešamības noteikšanu, mērķa grupas raksturojumu un vajadzības, mācīšanās rezultātu noteikšanu, PNIP saturu, mācību metodes un resursu aprakstu, kā arī ietver informāciju par pieaugušo neformālās izglītības programmu licencēšanu un pielikumus (pieaugušo neformālās izglītības programmas noformējuma paraugs, iesnieguma paraugs).
Materiāls ir izstrādāts Erasmus+ projekta „Nacionālie koordinatori Eiropas programmas īstenošanai pieaugušo izglītībā” Nr. 592066-EPP-1-2017-1-LV-EPPKA3-AL-AGENDA ietvaros un ir adresēts pieaugušo neformālās izglītības programmu īstenotājiem un pašvaldību darbiniekiem.
• Ieteikumi pieaugušo neformālās izglītības programmu izstrādei un licencēšanai (.pdf).
• Pieaugušo neformālās izglītības programmu licencēšana pašvaldībās.
Praktisks ceļvedis darbam ar pieaugušajiem profesionālās izglītības iestādēs (Metodiskais materiāls)
Nozarēs nepieciešamās vispārējās prasmes. Ekspertu viedoklis
Nozaru eksperti un profesionālās izglītības eksperti ir izstrādājuši ieteikumus pieaugušo izglītības satura izstrādei vispārējo prasmju attīstīšanai, balstoties uz galvenajām kompetencēm mūžizglītībā.
Nozarēs nepieciešamās vispārējās prasmes (ekspertu viedoklis):
• Būvniecība
• Elektronisko un optisko iekārtu ražošana
• Enerģētika
• Kokrūpniecība
• Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares
• Lauksaimniecība
• Māksla un mediji
• Metālapstrāde, mašīnbūve un mašīnzinības
• Pārtikas rūpniecība
• Poligrāfija un izdevniecība
• Tekstilizstrādājumu, apģērbu, ādas un ādas izstrādājumu ražošana
• Transports un loģistika
• Tūrisms, skaistumkopšana
• Uzņēmējdarbība, finanses, grāmatvedība un administrēšana
Caurviju prasmes
Profesionālajam darbam nespecifiskās prasmes, kas saistītas ar individuālu spēju efektīvi darboties, parasti tiek aprakstītas kā vispārējas / caurviju prasmes. Vispārējās jeb caurviju prasmes ir šādas: domāšana un radošums, digitālā pratība, pašvadība, sadarbība, līdzdalība.
• Caurviju prasmes
• Uzņēmējdarbības kompetences ietvarstruktūra
• Digitālās kompetences ietvarstruktūra ar astoņiem apguves līmeņiem un piemēriem
Profesionālās tālākizglītības programmu izstrādei
• Profesiju standarti
• Programmas
• Nozaru kvalifikāciju struktūras
Ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana
Dokumenti, kas izsniedzami par pieaugušo izglītības programmas apguvi
• Dokumenti, kas izsniedzami par pieaugušo izglītības programmas apguvi
VADLĪNIJAS PIEAUGUŠO NEFORMĀLĀS IZGLĪTĪBAS KVALITĀTES NODROŠINĀŠANAS POLITIKAS IEVIEŠANAI
Vadlīnijas pieaugušo neformālās izglītības kvalitātes nodrošināšanas politikas ieviešanai (.pdf)
Pieaugušo izglītības programmas
Mūžizglītības kompetenču apguves moduļi pieaugušo izglītībā
Lai piedāvātu iespējas pilnveidot mūžizglītības kompetences, profesionālās izglītības iestāžu ekspertu darba grupas ir izstrādājušas mūžizglītības kompetenču apguves programmas pieaugušo izglītībai. Programmas ir veidotas pēc moduļu principa. Katrs modulis sastāv no šādām sadaļām. Lasīt tālāk.
RAKSTPRATĪBAS KOMPETENCE
Lasītpratība digitālajā vidē (.pdf)
DAUDZVALODU KOMPETENCE
Elektroenerģētikas nozares terminoloģija angļu valodā (.pdf)
Profesionālā angļu valoda mehāniķiem (.pdf)
Lietišķā komunikācija angļu valodā (.pdf)
Profesionālā angļu valoda tūrisma nozarē strādājošajiem (.pdf)
Profesionālā angļu valoda ēdināšanas pakalpojumu jomā strādājošajiem (.pdf)
DIGITĀLĀ KOMPETENCE
Programma "Digitālo pakalpojumu izmantošana ikdienas dzīves situāciju risināšanā"
Informāciju tehnoloģiju programmatūras pielietojums elektroenerģētikā (.pdf)
Pirmās digitālās prasmes (.pdf)
Iesācēja digitālo prasmju pilnveide (.pdf)
Digitālās prasmes dzīvei un darbam (.pdf)
Digitālās prasmes vispārīgā līmenī (.pdf)
Digitālās kompetences prasmīga ikdienas lietotāja līmenī (.pdf)
Digitālo materiālu izstrāde (skolotājiem) (.pdf)
Profesionālās pilnveides izglītības programmas (160 stundas)
Digitālās prasmes iesācējiem (.pdf)
Digitālās prasmes vispārīgā līmenī (ar priekšzināšanām) (.pdf)
UZŅĒMĒJDARBĪBAS KOMPETENCE
Produkta veidošana un pārdošana (.pdf)
Iecere (ideja) veiksmīgai uzņēmējdarbības uzsākšanai (.pdf)
Finanšu un informācijas pratība pieaugušajiem (.pdf)
Projektu bizness (.pdf)
Dizaina domāšana produktu izstrādē (.pdf)
ILGTSPĒJAS KOMPETENCE
Ilgtspējīga resursu izmantošana uzņēmumā (.pdf)
Zaļā biznesa idejas mazā uzņēmuma darbības uzsākšanā (.pdf)
MATEMĀTISKĀ KOMPETENCE UN KOMPETENCE DABASZINĀTNĒS, TEHNOLOĢIJĀS UN INŽENIERZINĀTNĒS
Būvniecības un remonta darbu plānošanas pamati (.pdf)
Mūsdienīga būvniecības procesa plānošana (.pdf)
Mūsdienīga būvniecības procesa vadīšana (.pdf)
Ražošanas automatizācijas pamati (.pdf)
KULTŪRAS IZPRATNES UN IZPAUSMES KOMPETENCE
Jūgendstila un Art Deco elementu izmantošana vizuālā tēla veidošanā (.pdf)
Latvisko ēdienu gatavošanas tradīciju saglabāšana (.pdf)
Dizaina domāšana uzņēmējiem (.pdf)
PERSONĪGĀ, SOCIĀLĀ UN MĀCĪŠANĀS KOMPETENCE
Komandas darba vadīšanas ABC (.pdf)
Efektīvas darba metodes mašinizētajā mežizstrādē (.pdf)
Sistēmiskā domāšana - palīgs problēmu risināšanai (.pdf)
Sociālā un pilsoniskā pratība (.pdf)
Komunikācijas prasmes veiksmīgai integrācijai darba tirgū (.pdf)
APVIENOTĀS JEB INTEGRĒTĀS KOMPETENCES
Matemātiskās, inženierzinātņu un uzņēmējdarbības kompetences elektrotehnikā (.pdf)
PROFESIONĀLĀ KOMPETENCE
SPA un Wellness: labsajūtas tūrisma piedāvājums, 1. līmenis (.pdf)
SPA un Wellness: labsajūtas tūrisma piedāvājums, 2. līmenis (.pdf)
Labas higiēnas prakse pārtikas mājražošanā (.pdf)
Miltu konditoreja iesācējiem (1.līmenis) (.pdf)
Tirdzniecības vietas iekārtošana (.pdf)
Mūsdienīga pieeja konditorejas izstrādājumu gatavošanā un noformēšanā (2.līmenis) (.pdf)
Citos projektos izstrādātas izglītības programmas
Cad/Cam (.pdf)
Kompozītmateriāli (.pdf)
Tehniskās redzes sistēmas (automatizācija) (.pdf)
Tehniskās dokumentācijas lasīšana (metālapstrāde) (.pdf)
Tehniskās dokumentācijas lasīšana (elektrosektors) (.pdf)
KONTAKTI
Projekta vadītāja Laura Iveta Peniga
Tālr. 67047754
E-pasts: laura-iveta.peniga@izm.gov.lv
Projekta tīmekļa vietnes administratore Viktorija Jākobsone
E-pasts: viktorija.jakobsone@izm.gov.lv